Detailní informace o produktu

Typ produktu Česká technická norma (ČSN)
Oznaèení zákl. dokumentu ČSN EN ISO 13473-1
Zmìna/oprava/svazek
Tøídicí znak 011678
Katalogové èíslo 71693
Název dokumentu Popis textury vozovky pomocí profilů povrchu - Část 1: Určování průměrné hloubky profilu
Anglický název Characterization of pavement texture by use of surface profiles - Part 1: Determination of Mean Profile Depth
Datum vydání 01.11.2004
Datum ukonèení platnosti 01.10.2019
Datum úèinnosti 01.12.2004
Vìstník vydání (mìs/rok) 11/04
Vìstník zrušení
Zpùsob vydání samostatně tiskem
Zpùsob pøevzetí originálu překlad
Bude pøeložena Ne
Použité jazyky česky
ICS kódy 17.140.30 - Hluk vyzařovaný dopravními prostředky
93.080.10 - Stavba pozemních komunikací
Subsektor
Deskriptory
Klíèová slova hloubka profilu,hloubka textury,makrotextura,megatextura,metoda objemové skvrny,metoda profilometru,mikrotextura,nerovnost,profil,průměrná hloubka profilu,průměrná hloubka textury,spektrum textury,textura vozovky,vlnová délka textury
Harmonizace/Urèení Informace o harmonizovaných a urèených normách jsou zveøejnìny v Databázi harmonizovaných norem
Zapracované dokumenty
OznaèeníRok vydání
EN ISO 13473-12004
ISO 13473-11997
Zmìny
Opravy
Nahrazuje dokumenty
Katalogové èísloOznaèeníRok vydání
59930ČSN ISO 13473-1 2000
Byla nahrazena dokumenty
Katalogové èísloOznaèeníRok vydání
507514ČSN EN ISO 13473-1 2019
Anotace

ČSN EN ISO 13473-1 ČSN EN ISO 13473-1 popisuje zkušební metodu pro určování průměrné hloubky makrotextury povrchu vozovky měřením profilové křivky povrchu a výpočtem hloubky textury z tohoto profilu. Tento postup je navržen pro zjišťování hodnoty průměrné hloubky pouze makrotextury povrchu a není ovlivněn mikrotexturou vozovky a nerovností. Cílem ČSN EN ISO 13473-1 je získání mezinárodně přijatého postupu pro určování hloubky textury povrchu vozovky, který je alternativou k tradičně užívané metodě objemové skvrny (obecně používající písek nebo skleněné kuličky) dávající srovnatelné hodnoty textury. Série norem ISO 13473 byla vypracována v důsledku potřeby označování a popisu zkušebního povrchu pro měření hluku vozidel (ISO 10844). Měření hloubky makrotextury podle této mezinárodní normy není obecně postačující pro určení zkušebních podmínek vozidla nebo měření dopravního hluku, ale použití je omezeno na doplnění jiných metod určování povrchu. Tato metoda je vhodná k určování průměrné hloubky profilu povrchu vozovky. Tuto průměrnou hloubku profilu je možné transformovat na kvantitu, která hodnotí hloubku makrotextury souhlasně s metodou objemové skvrny. Je použitelná pro zkoušky v terénu a právě tak pro zkoušky v laboratoři na vzorcích vozovky. Když se použije ve spojení s jinými fyzikálními zkouškami, jsou hodnoty hloubky makrotextury odvozené z této zkušební metody použitelné k posouzení protismykových vlastností vozovky (viz např. [1]), posouzení hlukových charakteristik (viz např. ISO 10844) a stanovení vhodnosti materiálu pro kryt vozovky nebo způsobu povrchové úpravy vozovky. Metoda spolu s jinými měřeními (pokud jsou použitelné), jako je pórovitost nebo mikrotextura, se může použít pro posouzení kvality vozovek. Tvar, velikost a rozdělení zrn kameniva vozovky jsou charakteristiky textury, které nejsou v této metodě zohledněny. Metoda si neklade za cíl zajistit úplné posouzení charakteristik textury povrchu vozovky. Pozornost by měla být zaměřena zvláště na interpretaci výsledků, jestliže se metoda použije pro pórovité povrchy nebo na povrchy rýhované (viz příloha B). POZNÁMKA 1 - Další mezinárodní normy zabývající se zjišťováním profilu povrchu jsou např. ISO 468, ISO 1878, ISO 1879, ISO 1880, ISO 3274, ISO 4287 a ISO 4288 (viz příloha F). Ačkoli to v nich není jasně stanoveno, jsou hlavně užívány pro měření konečného povrchu (mikrotextury) kovových obrobků a netýkají se vozovek. Tato část ISO 13473 je zpracována pro měření textury vozovky a není určena pro jiná použití.