Detailní informace o produktu

Typ produktu Česká technická norma (ČSN)
Oznaèení zákl. dokumentu ČSN EN ISO 9241-960
Zmìna/oprava/svazek
Tøídicí znak 833582
Katalogové èíslo 504372
Název dokumentu Ergonomie systémových interakcí člověka - Část 960: Rámec a návod pro interakce s gesty
Anglický název Ergonomics of human-system interaction - Part 960: Framework and guidance for gesture interactions
Datum vydání 01.05.2018
Datum ukonèení platnosti
Datum úèinnosti 01.06.2018
Vìstník vydání (mìs/rok) 5/18
Vìstník zrušení
Zpùsob vydání ve věstníku
Zpùsob pøevzetí originálu vyhlášením
Bude pøeložena Ne
Použité jazyky
ICS kódy 13.180 - Ergonomie
35.180 - Koncová zařízení IT a ostatní periferní zařízení
Subsektor
Deskriptory
Klíèová slova
Harmonizace/Urèení Informace o harmonizovaných a urèených normách jsou zveøejnìny v Databázi harmonizovaných norem
Zapracované dokumenty
OznaèeníRok vydání
EN ISO 9241-9602017
ISO 9241-9602017
Zmìny
Opravy
Nahrazuje dokumenty
Byla nahrazena dokumenty
Anotace

ČSN EN ISO 9241-960 This part of ISO 9241 gives recommendations for tactile and haptic hardware and software interactions. It provides guidance on the design and evaluation of hardware, software, and combinations of hardware and software interactions, including - the design/use of tactile/haptic inputs, outputs, and/or combinations of inputs and outputs, with general guidance on their design/use as well as on designing/using combinations of tactile and haptic interactions for use in combination with other modalities or as the exclusive mode of interaction, - the tactile/haptic encoding of information, including textual data, graphical data and controls, - the design of tactile/haptic objects, - the layout of tactile/haptic space, and - interaction techniques. It does not provide recommendations specific to Braille, but can apply to interactions that make use of Braille. The recommendations given in this part of ISO 9241 are applicable to at least the controls of a virtual workspace, but they can also be applied to an entire virtual environment - consistent, in as far as possible, with the simulation requirements. NOTE - It is recognized that some interactive scenarios might be constrained by the limitation that a real workspace is to be modelled in a virtual environment. Objects can be in suboptimal positions or conditions for haptic interaction by virtue of the situation being modelled.