Detailní informace o produktu

Typ produktu Česká technická norma (ČSN)
Oznaèení zákl. dokumentu ČSN CEN/TR 13201-1
Zmìna/oprava/svazek
Tøídicí znak 360455
Katalogové èíslo 503569
Název dokumentu Osvětlení pozemních komunikací - Část 1: Návod pro výběr tříd osvětlení
Anglický název Road lighting - Part 1: Guidelines on selection of lighting classes
Datum vydání 01.12.2017
Datum ukonèení platnosti
Datum úèinnosti 01.01.2018
Vìstník vydání (mìs/rok) 12/17
Vìstník zrušení
Zpùsob vydání samostatně tiskem
Zpùsob pøevzetí originálu překlad
Bude pøeložena Ne
Použité jazyky
ICS kódy 93.080.40 - Veřejné osvětlení a příslušná zařízení
Subsektor
Deskriptory
Klíèová slova
Harmonizace/Urèení Informace o harmonizovaných a urèených normách jsou zveøejnìny v Databázi harmonizovaných norem
Zapracované dokumenty
OznaèeníRok vydání
CEN/TR 13201-12014
Zmìny
Opravy
Nahrazuje dokumenty
Katalogové èísloOznaèeníRok vydání
500231ČSN CEN/TR 13201-1 2016
Byla nahrazena dokumenty
Anotace

ČSN CEN/TR 13201-1 (36 0455) Tato technická zpráva charakterizuje třídy osvětlení uvedené v EN 13201-2 a obsahuje směrnice pro výběr nejvhodnější třídy v konkrétní situaci. Její součástí je systém umožňující na základě vybraných parametrů pro odlišná venkovní veřejná prostranství určit třídy osvětlení, které zajistí dosažení cílů uvedených v úvodu. Rozhodnutí o tom, zda má být pozemní komunikace osvětlena, je stanoveno v národních právních předpisech o pozemních komunikacích. Tyto předpisy se mohou v jednotlivých státech nebo obcích lišit. Jednotlivé státy obvykle mají na národní úrovni zvláštní směrnice zabývající se touto problematikou. Tato technická zpráva neobsahuje kritéria pro rozhodování o tom, zda má být daná oblast osvětlena nebo jak se má osvětlovací soustava používat. Další informace jsou uvedeny v publikaci CIE 115:2010 (odstavec 1.2 a příloha A). V kapitolách 5, 6 a 7 jsou uvedeny postupy, které slouží jako výchozí body pro komplexní přístup k běžnému osvětlení pozemních komunikací. Vzhledem k tomu, že tyto postupy pracují s obecnými parametry ovlivňujícími požadavky na osvětlení, nemohou postihnout pozemní komunikace ve všech situacích. Stanovení konkrétní třídy osvětlení pro danou situaci lze provést pouze na základě skutečných parametrů (geometrie pozemní komunikace, značení, zrakové podmínky, náročnost navigace, zhoršená viditelnost, riziko oslnění způsobené stávajícími prvky, místní klimatické podmínky, konkrétní uživatelé jako například vysoký podíl starších nebo zrakově postižených osob atd.) a s použitím metod pro hodnocení rizik. V praxi existují důvody pro použití adaptivního osvětlení pozemních komunikací, mezi které patří zrakové požadavky uživatelů pozemní komunikace při nižší intenzitě dopravy v určitých časových úsecích v průběhu noci nebo při změně klimatických podmínek, snížení spotřeby elektrické energie a zlepšení podmínek životního prostředí. Pro inteligentní řízení osvětlovacích soustav pozemních komunikací existuje velký výběr přístrojů, zařízení i metod. Řídicí systémy existují v rozsahu od jednoduchých po velmi složité. Při návrhu adaptivního osvětlení lze použít alternativní metodu uvedenou v příloze B, která umožňuje přesnější stanovení hodnot jasu nebo osvětlenosti v rámci dané třídy osvětlení. Zatímco kvantitativní parametry jako je jas nebo osvětlenost lze přizpůsobovat nižší intenzitě dopravy, klimatickým podmínkám nebo dalším okolnostem, kvalitativní parametry dané třídy osvětlení uvedené v EN 13201-2 je třeba dodržet po celou dobu provozu. Zastaralé a nehospodárné osvětlovací soustavy je třeba obnovovat nebo modernizovat. Nové metody návrhu a technické prostředky umožňují lépe přizpůsobit úrovně osvětlení a tím dosáhnout nižší spotřeby elektrické energie. Modernizace osvětlovacích soustav a řídicích systémů často přináší dobrý poměr nákladů i výnosů a krátkou dobu amortizace. Tento dokument neslouží pro výběr tříd osvětlení u mýtných stanic, tunelů nebo kanálů a zdymadel.