Typ produktu |
Česká technická norma (ČSN) |
Oznaèení zákl. dokumentu |
ČSN ISO/IEC 20000-1 |
Zmìna/oprava/svazek |
|
Tøídicí znak |
369074 |
Katalogové èíslo |
90827 |
Název dokumentu |
Informační technologie - Management služeb - Část 1: Požadavky na systém managementu služeb |
Anglický název |
Information technology - Service management - Part 1: Service management system requirements |
Datum vydání |
01.07.2012 |
Datum ukonèení platnosti |
01.11.2019 |
Datum úèinnosti |
01.08.2012 |
Vìstník vydání (mìs/rok) |
7/12 |
Vìstník zrušení |
|
Zpùsob vydání |
samostatně tiskem |
Zpùsob pøevzetí originálu |
překlad |
Bude pøeložena |
Ne |
Použité jazyky |
|
ICS kódy |
03.080.99 - Ostatní služby 35.020 - Informační technologie (IT) obecně
|
Subsektor |
|
Deskriptory |
|
Klíèová slova |
|
Harmonizace/Urèení |
Informace o harmonizovaných a urèených normách jsou zveøejnìny v Databázi harmonizovaných norem
|
Zapracované dokumenty |
Oznaèení | Rok vydání |
ISO/IEC 20000-1 | 2011 |
|
Zmìny |
|
Opravy |
|
Nahrazuje dokumenty |
Katalogové èíslo | Oznaèení | Rok vydání |
76728 | ČSN ISO/IEC 20000-1 | 2006 |
|
Byla nahrazena dokumenty |
Katalogové èíslo | Oznaèení | Rok vydání |
508506 | ČSN ISO/IEC 20000-1 | 2019 |
|
Anotace |
ČSN ISO/IEC 20000-1 Požadavky ČSN ISO/IEC 20000-1:2012 obsahují návrh, přechod, dodávku a zlepšování služeb, které uspokojují požadavky na služby a které poskytují zákazníkům a poskytovatelům služeb přidanou hodnotu. ČSN ISO/IEC 20000-1:2012 požaduje integrovaný procesní přístup, při kterém poskytovatel služeb plánuje, ustanoví, zavede, provozuje, sleduje, přezkoumává, udržuje a zlepšuje systém řízení služeb (SMS). Koordinovaná integrace a zavedení SMS přináší trvalé řízení a příležitosti pro neustálé zlepšování, vyšší účinnost a účelnost. Fungování procesů podle ČSN ISO/IEC 20000-1:2012 vyžaduje dobrou organizaci a koordinaci pracovníků. K dosažení účinných a účelných procesů mohou být využity vhodné nástroje. Druhé vydání normy ČSN ISO/IEC 20000-1:2012 ruší a nahrazuje první vydání (ČSN ISO/IEC 200001:2006), které bylo technicky revidováno. Základní rozdíly jsou následující: " bližší sladění s ČSN EN ISO 9001; " bližší sladění s ČSN ISO/IEC 27001; " změna terminologie odrážející mezinárodní užívání; " přidání mnoha dalších definic, aktualizace některých definic a odstranění dvou definic; " zavedení termínu "systém řízení služeb"; " sloučení kapitol 3 a 4 normy ČSN ISO/IEC 200001:2006, aby všechny požadavky na systém řízení služeb byly součástí jedné kapitoly; " upřesnění požadavků na kontrolu procesů provozovaných jinými stranami; " upřesnění požadavků na vymezení rozsahu SMS; " vysvětlení, že metodika PDCA se vztahuje na SMS, včetně procesů řízení služeb i služeb samotných; " zavedení nových požadavků na návrh služeb a přechod na nové nebo změněné služby. |