Typ produktu |
Česká technická norma (ČSN) |
Označení zákl. dokumentu |
ČSN ISO/IEC 20000-1 |
Změna/oprava/svazek |
|
Třídicí znak |
369074 |
Katalogové číslo |
90827 |
Název dokumentu |
Informační technologie - Management služeb - Část 1: Požadavky na systém managementu služeb |
Anglický název |
Information technology - Service management - Part 1: Service management system requirements |
Datum vydání |
01.07.2012 |
Datum ukončení platnosti |
01.11.2019 |
Datum účinnosti |
01.08.2012 |
Věstník vydání (měs/rok) |
7/12 |
Věstník zrušení |
|
Způsob vydání |
samostatně tiskem |
Způsob převzetí originálu |
překlad |
Bude přeložena |
Ne |
Použité jazyky |
|
ICS kódy |
03.080.99 - Ostatní služby 35.020 - Informační technologie (IT) obecně
|
Subsektor |
|
Deskriptory |
|
Klíčová slova |
|
Harmonizace/Určení |
Informace o harmonizovaných a určených normách jsou zveřejněny v Databázi harmonizovaných norem
|
Zapracované dokumenty |
Označení | Rok vydání |
ISO/IEC 20000-1 | 2011 |
|
Změny |
|
Opravy |
|
Nahrazuje dokumenty |
Katalogové číslo | Označení | Rok vydání |
76728 | ČSN ISO/IEC 20000-1 | 2006 |
|
Byla nahrazena dokumenty |
Katalogové číslo | Označení | Rok vydání |
508506 | ČSN ISO/IEC 20000-1 | 2019 |
|
Anotace |
ČSN ISO/IEC 20000-1 Požadavky ČSN ISO/IEC 20000-1:2012 obsahují návrh, přechod, dodávku a zlepšování služeb, které uspokojují požadavky na služby a které poskytují zákazníkům a poskytovatelům služeb přidanou hodnotu. ČSN ISO/IEC 20000-1:2012 požaduje integrovaný procesní přístup, při kterém poskytovatel služeb plánuje, ustanoví, zavede, provozuje, sleduje, přezkoumává, udržuje a zlepšuje systém řízení služeb (SMS). Koordinovaná integrace a zavedení SMS přináší trvalé řízení a příležitosti pro neustálé zlepšování, vyšší účinnost a účelnost. Fungování procesů podle ČSN ISO/IEC 20000-1:2012 vyžaduje dobrou organizaci a koordinaci pracovníků. K dosažení účinných a účelných procesů mohou být využity vhodné nástroje. Druhé vydání normy ČSN ISO/IEC 20000-1:2012 ruší a nahrazuje první vydání (ČSN ISO/IEC 200001:2006), které bylo technicky revidováno. Základní rozdíly jsou následující: " bližší sladění s ČSN EN ISO 9001; " bližší sladění s ČSN ISO/IEC 27001; " změna terminologie odrážející mezinárodní užívání; " přidání mnoha dalších definic, aktualizace některých definic a odstranění dvou definic; " zavedení termínu "systém řízení služeb"; " sloučení kapitol 3 a 4 normy ČSN ISO/IEC 200001:2006, aby všechny požadavky na systém řízení služeb byly součástí jedné kapitoly; " upřesnění požadavků na kontrolu procesů provozovaných jinými stranami; " upřesnění požadavků na vymezení rozsahu SMS; " vysvětlení, že metodika PDCA se vztahuje na SMS, včetně procesů řízení služeb i služeb samotných; " zavedení nových požadavků na návrh služeb a přechod na nové nebo změněné služby. |