Detailní informace o produktu

Typ produktu Česká technická norma (ČSN)
Oznaèení zákl. dokumentu ČSN EN 13103-1
Zmìna/oprava/svazek
Tøídicí znak 280513
Katalogové èíslo 505925
Název dokumentu Železniční aplikace - Dvojkolí a podvozky - Část 1: Konstrukční metoda pro nápravy s vnějšími ložiskovými čepy
Anglický název Railway applications - Wheelsets and bogies - Part 1: Design method for axles with external journals
Datum vydání 01.01.2019
Datum ukonèení platnosti 01.08.2023
Datum úèinnosti 01.02.2019
Vìstník vydání (mìs/rok) 1/19
Vìstník zrušení
Zpùsob vydání ve věstníku
Zpùsob pøevzetí originálu vyhlášením
Bude pøeložena Ne
Použité jazyky
ICS kódy 45.040 - Materiály a součásti pro železniční techniku
Subsektor
Deskriptory
Klíèová slova
Harmonizace/Urèení Informace o harmonizovaných a urèených normách jsou zveøejnìny v Databázi harmonizovaných norem
Zapracované dokumenty
OznaèeníRok vydání
EN 13103-12017
Zmìny
Opravy
Nahrazuje dokumenty
Katalogové èísloOznaèeníRok vydání
504507ČSN EN 13103-1 2018
Byla nahrazena dokumenty
Katalogové èísloOznaèeníRok vydání
517050ČSN EN 13103-1+A1 2023
Anotace

ČSN EN 13103-1 This European Standard: - defines the forces and moments to be taken into account with reference to masses, traction and braking conditions; - gives the stress calculation method for axles with outside axle journals; - specifies the maximum permissible stresses to be assumed in calculations for steel grade EA1N, EA1T and EA4T defined in EN 13261; - describes the method for determination of the maximum permissible stresses for other steel grades; - determines the diameters for the various sections of the axle and recommends the preferred shapes and transitions to ensure adequate service performance. This European Standard is applicable for: - axles defined in EN 13261 - powered and non-powered axles and - all track gauges3. The powered axle design method of this European Standard applies to: - solid and hollow powered axles for railway rolling stock; - solid and hollow non-powered axles of motor bogies; - solid and hollow non-powered axles of locomotives. The non-powered axle design method of this standard applies to solid and hollow axles of railway rolling stock used for the transportation of passengers and freight that are not considered in the list above. This European Standard is applicable to axles fitted to rolling stock intended to run under normal European conditions. Before using this European Standard, if there is any doubt as to whether the railway operating conditions are normal, it is necessary to determine whether an additional design factor has to be applied to the maximum permissible stresses. The calculation of wheelset axles for special applications (e.g. tamping/lining/levelling machines) may be made according to this European Standard only for the load cases of free-rolling and rolling in train formation. This European Standard does not apply to the loads induced by the vehicles in their working mode. They are calculated separately. This method can be used for light rail and tramway applications.